Social Media Plan opstellen
Wilt u de Social Media inzet van uw organisatie professioneler aanpakken? Wilt u uw content marketing verbeteren? Twijfelt u tussen Facebook, Instagram, TikTok of juist om vol met LinkedIn aan de slag te gaan?
Wat is een Social Media Plan?
Een Social Media Plan is een overzichtelijke aanpak voor al uw Social Media activiteiten. Uw Instagram posts, het opstellen van content, het bepalen van welke informatie waar moet komen, het inplannen van berichten, redactie voering, de tone of voice, de merk beleving.
Kortom, alles wat er bij komt kijken om Social Media voor uw organisatie goed op te zetten of sterker te maken. Dit omvat ook een planning en daarmee een aanpak van uw social media.
Waarom is een Social Media Plan belangrijk?
Een Social Media plan levert duidelijkheid voor de organisatie en stemt intern af. Het levert het kader waarin de activiteiten gebeuren. De content kalender, welke berichten er gemaakt worden, hoe de berichten passen bij uw merk uitstraling, het bijblijven van actualiteiten (of juist niet), de tone of voice, voor de communicatie afdeling.
Het bepalen van type posts en de frequentie zodat u de werkzaamheden veel beter kan inplannen. Dit levert structuur op. Deze structuur zorgt voor rust in de hektiek van ‘kan dit berichtje nu nog even de deur uit’?.
Wanneer is een Social Media Plan belangrijk?
Een social media plan is belangrijk als de social media versnipperd is (geworden) in de organisatie bijvoorbeeld losse posts, lege kanalen, oude accounts, soms af en toe opgepakt door stagiaires, omdat u geen tijd ervoor heeft om het er even bij te doen. Als Social Media een belangrijk kanaal voor u is geworden. Het vereist namenlijk continue aandacht. Dagelijks.
Wat zit er in een Social Media Plan?
Een Social Media Plan is een overzichtelijke aanpak voor al uw social media activiteiten. De algemene planning, de budgetten, het personeel/bezetting, het merk (de verhalen die passen bij uw merk), een content boom (met welke items belangrijk zijn in de ogen van uw klant), lessen van vorige periodes, de content planning (op algemeen niveau), lessen van de beste posts om te leren voor de volgende, enkele rapportages van de effectiviteit.
Hoe doen we dat?
We kijken eerst naar uw huidige Social Media aanpak (een review) en kijken naar uw uitingen. Dan pakken uw (online) marketing plan of communicatie plan erbij voor de doelstellingen, als aanwezig. We kijken naar uw huidige posts in de verschillende social kanalen.
We brengen dat in kaart, voor een check van de huidige situatie. Dan heeft u het eerste overzicht. Dan kijken we naar uw merk en kijken welke uitstraling past. Dit geeft al een goede eerste indruk. Vervolgens brengen we de content in kaart en mappen dit.
Hoe lang duurt dat?
Doorgaans kan een goed Social Media plan in ongeveer 1-2 maanden klaar zijn. Handig moment is om dat bijvoorbeeld in Januari te doen (na de december drukte) of in een rustige periode zoals de zomer vakantie. U heeft dan een (half) jaar overzicht bij de hand om tot betere inzichten te komen. Dan heeft u het ook vaak iets minder druk. Natuurlijk is dat verschillend per organisatie.
Wat is dan het resultaat?
Met een Social Media Plan heeft u:
- Een professionele aanpak voor uw Social Media
- Een goede uitstraling met meer bereik
- Uw Social Media kanalen staan er weer netjes bij
- Geen ‘lege’ Social kanalen meer
- Passende onderwerpen voor uw social media
- Meer traffic en resultaat uit Social
Inclusief
- Kanaal keuze, doelen, budgettering, creatief materiaal briefing, planning, en campagne Calender
- Content overview, artikel onderwerpen en aanpak
- Commerciele kanaal calculaties
- Content kalender
- Social media strategie
- Content creatie proces
Wat is dan de investering?
Het is maatwerk, we houden rekening met uw situatie. Ook omdat de ene organisatie erg weinig doet aan social en de ander compleet drijft op Social. Na een verkennend gesprek, kunnen we komen tot een passend voorstel.
Extra mogelijkheden
- Bepaling van digitale strategie, opzetten van praktisch jaarplan
- Content strategie samen afstemmen
- Huidig sociale kanalen opschonen (verwijderen oude irrelevante elementen)
- Analyse website pagina’s content
- Creatie van social posts
- Hulp bij opstellen van een digitaal totaal plan
Voordelen
- Manage uw Social Media beter
- Heldere keuzes geeft focus
- Werk met een duidelijker Content Strategie
- Geen ‘lege’ Social Kanalen meer
- Uw Social Media kanalen staan er weer netjes bij
- Meer traffic en resultaat uit Social Media
- Weten wat te doen met LInkedIn, Facebook, YouTube en andere Social Media
Handige Artikelen
Wat zijn de belangrijkste marketingtrends voor 2024?
De maatschappij verandert. Uw markt verandert. Uw klant voorkeuren ook. Marketing dus ook. Deze trends vinden we van belang voor marketing.
Klant reakties
”Als eigenaar van een groeiende onderneming was het fijn te ervaren dat het expertise gebied van Comma Online rijkt van meetbare details tot aan inzicht van en vertaling naar bedrijfsbelangen.
Daarnaast erg vriendelijk, prettig in de omgang en gevoel voor humor. Een absolute topper om mee samen te werken!”
.
”Als eigenaar van een groeiende onderneming was het fijn te ervaren dat het expertise gebied van Comma Online rijkt van meetbare details tot aan inzicht van en vertaling naar bedrijfsbelangen.
Daarnaast erg vriendelijk, prettig in de omgang en gevoel voor humor. Een absolute topper om mee samen te werken!”
Contact
Wilt u meer weten over de mogelijkheden voor uw organisatie? Neem dan contact met ons op of vraag een offerte aan. We helpen u graag.
Vrijblijvend gesprek nodig?
Heeft u behoefte aan een direct vrijblijvend gesprek? Boek dan hier gelijk een afspraak in de agenda.