Wie is uw klant?

Weet waar uw klanten warm van worden en leer beter inspelen op uw klanten. Maak uw organisatie klantgerichter door beter inzicht in uw klant. Begin met een (buyer) persona maken en verbeter uw klantgerichtheid.

Wat is een persona?

Uw business drijft op klanten. Klant inzicht is letterlijk, weten wie uw klant echt is. Kennen, leren, uitzoeken en weten.

Daarom is het nodig om ze erg goed te kennen. Marketing begint volgens ons, met de klant als eerste.

Wat is belangrijk, welke behoeftes zijn er, waarom koopt de klant wel of juist niet, wat vindt de klant eigenlijk van uw dienstverlening, is die wel tevreden? En hoe dan? Wat kan er beter?

Het in kaart brengen van uw klanten, de voorkeuren van uw klanten en wat ze van u verwachten. Ook wel genoemd, doelgroep analyse of marktverkenning (groep klanten), maar dan in een vriendelijker, aansprekender persoonlijk jasje van een persona.

Waarom is een persona belangrijk?

Weet waar uw klanten warm van worden en leer beter inspelen op uw klanten.

Hoe beter het inzicht in uw klant, hoe gerichter uw daarop kan inspelen. En andersom hoe minder inzicht, hoe algemener uw marktbenadering, en verspilling van uw energie.

Met meer klantinzicht kunt u beter en gerichter verkopen, en uw organisatie beter laten draaien.

Wanneer is een persona belangrijk?

Eigenlijk altijd. Een persona helpt betere klantgerichte keuzes maken.

Met meer klantinzicht kunt u beter en gerichter verkopen, uw website scherper maken, uw promoties gerichter maken, en met segmentatie kunt u richten op de winstgevende klantgroepen.

Door de inzichten in klantgedrag, weet u welke communicatie boodschappen beter effect hebben. Dit helpt enorm bij het ontwikkelen van nieuw marketing en communicatie materiaal, als sales kits, nieuwsbrieven, etc

Personas zijn erg handig net voordat u uw nieuwe website gaat maken. Bij product ontwikkeling. Bij het opstellen van de features roadmap van uw website, bij het maken van communicatie materiaal, bij het checken bij de salesforce of dit echt klopt. Bij uw CRM.

Wat zit er in de aanpak?

  • Persona bepalen, opstellen en uitwerken
  • ABC analyse bestaande beste klanten
  • Klant enquete opstellen
  • Klant reviews bekijken activeren
  • Segmentatie opties bespreken
  • Interviews met service
  • Ontwerpen van een aantal personas
  • Desk Research (het CRM uitpluizen, social media bekijken, analytics reviewen, website bekijken, linkedin monitoren)
  • Doelgroep analyses
  • Klant onderzoek

    Hoe doen we dat?

    Een door het opstellen van een klant enquete, verschillende interviews met uw personeel, de service & sales benaderen, persona’s opstellen, kijken naar uw reviews, destilleren van de data, en daarna weer verbeteren.

    Hoe lang duurt dat?

    Doorgaans kan een zo’n aanpak in ongeveer 1-3 maanden klaar zijn. Reken op ongeveer 2-3 maanden voor een wat ruimere aanpak.

    Het is namelijk belangrijk genoeg om het grondig op te zetten.

    Vaak is klantonderzoek een langzame maar belangrijke marketing interventie en een essentiele.

    Wat is dan het resultaat?

    • De klant een ‘gezicht’ geven en daarmee empathie verhogen – Breng uw ideale klant tot leven.
    • Een aantal visueel aantrekkelijke klantprofielen
    • Scherper uw klant in beeld hebben en daardoor beter uw assortiment en communicatie, en sales kunnen richten
    • Scherpere promoties en communicatie aanscherpen mogelijk
    • Essentieel bij nieuwe product ontwikkeling
    • Erg handig bij briefings nieuwe toeleveranciers (gerichter, tijdsbesparing)

    Inclusief

      • Klant analyse met klant interviews
      • Persona Ontwerp

    Wat is dan de investering?

    Na een verkennend gesprek kunnen we komen tot een passend voorstel, dat geschikt is voor uw situatie.

    Extra mogelijkheden

      • Extra copywriter voor nog betere teksten
      • Training van het personeel op service gerichtheid
      • Klanttevredenheid enquete opstellen en implementeren
      • Reviews implementeren

    De Voordelen

    • Scherper uw klant in beeld hebben
    • Beter en dieper inzicht in uw klant, zodat u daar op kunt inspelen
    • Verhoog uw klantgerichtheid
    • Betere service, tevredener klanten, meer business, passender product/dienst
    • Essentieel bij productontwikkeling
    • Werkt als goed gereedschap voor klantgerichter worden

    Klant reakties

    “Comma Online heeft goede kennis van marketing en veel ervaring met ondersteunende software om scherpe analyses te kunnen doen. Voor Pro-Online heeft Comma Online een marktverkenning uitgevoerd die naar grote tevredenheid is opgeleverd.

    Daarnaast is Comma Online prettig om mee samen te werken en zeer pro-actief.  Ik ben zeer tevreden over de aanpak en het resultaat. We zullen dit traject zeer zeker gaan aanbevelen.”

    Erwin Monteban

    Eigenaar, ProOnline B.V.

    .

    ”Als eigenaar van een groeiende onderneming was het fijn te ervaren dat het expertise gebied van Comma Online rijkt van meetbare details tot aan inzicht van en vertaling naar bedrijfsbelangen.

    Daarnaast erg vriendelijk, prettig in de omgang en gevoel voor humor. Een absolute topper om mee samen te werken!” 

    Gerard Petersen

    Directeur CAP5 B.V.

    Contact

    Wilt u meer weten over de mogelijkheden voor uw organisatie? Neem dan contact met ons op of vraag een offerte aan. We helpen u graag.

    Vrijblijvend gesprek nodig?

    Heeft u behoefte aan een direct vrijblijvend gesprek? Boek dan hier gelijk een afspraak in onze agenda. 

    Lees meer – Blog posts